förlossningsberättelse

Min förlossningsberättelse 
Vaknade fredag morgon (1/7) vid 06 av lite kraftigare sammandragningar än vad jag haft innan och lite ont i ryggen. Första tecknet. Kunde inte somna om och under dagen fortsatte det men ganska oregelbundet. Men gjorde ändå ganska ont när värkarna (förvärkarna) kom. På kvällen hade jag smärta ungefär som kraftig mensvärk. 
 
Vaknade natten mellan fredag och lördag (2/7) vid 03 av att det gjorde ONT, smärtan satt långt ner i ryggen. Hade sådana onda förvärkar mellan 03-08 dom kom regelbundet med 10 minuters mellanrum (hade fått veta att man ska ringa förlossningen då det är 3-4 minuter mellan värkarna). Magnus åkte till jobbet vid 06 eftersom det ändå var såpass långt mellan värkarna. Tillslut kom dom med 7-8 minuters mellanrum. Jag tog två Alvedon och en varm dusch men det hjälpte inte så värst. La mig i sängen och somnade av ren utmattning. Vaknade igen vid 9 och då var värkarna nästan borta, kom ibland men inte lika regelbundet. 
 
Ringde iallafall förlossningen vid 11.30. Barnmorskan där tyckte jag skulle passa på att vila eftersom det lät som att det var på gång. Så jag låg i sängen/soffan med en varm vetekudde bakom ryggen mest hela dagen. Kring middagstid började det lite smått igen och medan jag försökte äta hade jag rätt så ont. Vi gick och la oss kring 22 men jag hann inte ligga i sängen så länge innan det kom en värk som gjorde rejält ont. Kunde inte sova så jag steg upp och la mig i soffan och klockade värkarna. Regelbundna med 10 minuter emellan. Och nu gjorde dom ONT. Tog Alvedon som inte hjälpte det minsta. Vetekudden hjälpte inte heller längre. Vid 02 ringde jag in till förlossningen då jag hade så ont att jag kved då värkarna kom. Barnmorskan där tyckte inte jag behövde komma in än då det fortfarande var 7-8 minuter emellan. Hon tyckte jag skulle ta Alvedon och försöka sova?! Nu släppte slemproppen också. Låg i soffan fram till 05.30 då ringde jag in igen och lät väl nästan gråtfärdig i luren så nu sa dom att jag fick komma in för undersökning trots att värkarna fortfarande inte kom nog tätt. Väckte Magnus och försökte få på mig kläder men jag hade så ont så Magnus fick hjälpa mig. Slängde ner det sista i väskan. Här spydde jag också av smärtan och då började jag känna mig lite rädd. Snabbt ut i regnet och in i bilen. Satt och försökte andas mig genom värkarna i bilen. Vägen från parkeringen och genom sjukhuset kändes lång kan jag säga! 
 
Tillslut var vi framme och ringde på förlossningen. Fick komma in på ett förlossningsrum och en barnmorska kom in. Hon satte på ctg på magen och kände sen efter..6 cm öppen! Hon sa det blir bebis idag och det kändes så overkligt! Jag fick byta om till dom snygga sjukhuskläderna. Hade en del värkar och spydde en gång till av smärtan. Sen frågade hon om hur jag tänkt kring förlossningen och smärtlindring osv och jag sa att jag var öppen för det dom föreslog. Så hon sa att du kan prova lustgas nu om du vill vi börjar med det. Först gjorde jag lite fel tog masken försent så det hjälpte inte. Men efter 2-3 värkar fick jag kläm på det och vilken lättnad! Nu vart värkarna uthärdliga. Nu bad hon Magnus klocka värkar och lämnade oss ett tag. Nu var det 3-4 minuter emellan. Vid 07.35 fick jag antibiotikadropp eftersom jag är gbs-positiv (en bakterie i urinen). Sen jobbade jag mig igenom värk efter värk med lustgasen. Här någonstans tog dom hinnorna också så vattnet gick. Satt på pilatesboll, stod vid sängen och en kort stund vid gå-bord. Magnus masserade, kom med dricka, nyponsoppa, påminde om att andas m.m. Barnmorskan var också jättebra och andades med mig genom några värkar. Efter ett tag gjorde det ändå ganska ont trots lustgas så jag bad om ryggbedövning. Läkare kom ganska snabbt och satte den. Kändes inte alls just då var bara svårt att sitta blickstilla då han satte den eftersom jag bara ville vrida mig då värkarna kom. Men det gick bra. (Magnus berättade efteråt att det var en rätt så rejäl nål tur jag inte såg den!) Åh så skönt det var när den började verka!! Smärtan försvann och jag behövde inte längre lustgasen. Nu vart det en lugnare period och barnmorskan sa att Magnus skulle gå och köpa lunch till sig. Klockan var nu kring lunch nån gång. Värkarna avtog på grund av eda:n. Barnmorskan sa tillslut att hon skulle stänga av den och sätta värkstimulerande dropp för att få igång värksrbetet igen. Hon stängde av eda och frågade om jag ville ha lunch nu. Efter ett tag kom hon och satte värkstimulerande dropp. Tror klockan var kring strax före 12. Hon sa hoppas bebisen är ute innan halv 2 så slipper du få antibiotikadropp igen (skulle tas var 6:e timme). Då kände jag att det började närma sig! 
 
Sen någon gång efter 12 satte värkarna igång igen. Nu kom lunchen men nu hanns den inte med! Provade pilatesboll igen men då gick bebisens puls plötsligt ner. Barnmorskan beordrade mig att kliva upp snabbt! Fick hjälp upp i sängen på sidan men pulsen var fortfarande låg. Märkte att barnmorskan var lite stressad nu och fick ställa mig på knäna lutad mot ryggstödet. Då äntligen gick pulsen upp till normalt igen! Stod så ett tag och nu började krystvärkarna komma (tryckte på som att man är bajsnödig). Ställde mig bredvid sängen några värkar men sen vart jag beordrad upp i sängen snabbt då jag kände att det tryckte på mer. Halvlåg på sidan med benen i benstöd och barnmorskan guidade mig jättebra genom kryssningen, när jag skulle trycka på och när jag skulle hålla emot .kroppen visste som också vad den skulle göra och det var rätt häftigt att låta kroppen ta över och bara hänga med. Vet inte exakt hur länge jag krystade men det gick snabbt! Står kort krystning i journalen. Tillslut kom hon ut med ett "plopp" och ett skrik. 6.30 var vi inne på förlossningen och 12.50 kom vår älskade prinsessa till världen!! Barnmorskan sa att det hade gått ännu snabbare utan eda och att jag skulle klarat det utan då jag hade hög smärttröskel som hon sa. Fick upp lillan på bröstet och vi bara tittade och tittade på henne. Det största ögonblicket i mitt liv!!! Hon sög lite på bröstet sen var det tvättning, vägning och mätning. 3530 g och 50 cm. Sen fick vi vår firarbricka med blommor, bubbel, mackor, kaffe och The och jag fick lunchen. Sen fick vi vara ensamma med vårat lilla underverk och fira första födelsedagen. 
 
3/7 kl 12.50 kom du till världen älskad från första stund vår älskade dotter!! 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0